Frågor om att köpa

Vad menas med värdering?

Värdering är ett riktmärke för värdet på objektet och sätts vanligtvis baserat på tidigare försäljningar av liknande objekt. Det slutgiltiga priset kan bli högre och lägre beroende på budgivningen.

Vad kostar det att köpa från er?

Vi tar en provision av köparen på 25% på det klubbade priset plus + 80 kronor i slagavgift. Exempel: ett föremål säljs för 1.000 kronor. Den totala kostnaden blir då 1330 kronor. Den totala kostnaden visas också innan du lägger ett bud.
Alla avgifter är inkl moms.

Skickar ni föremål?

Vi erbjuder ett flertal fördelaktiga alternativ.
Notera att vi automatiskt kommer lägga på en fraktlösning på din faktura om du inte är skriven i Umeå med omnejd, vill du istället hämta din vinst direkt i vår lokal kan du enkelt ringa oss eller skicka ett mail så tar vi bort fraktavgiften.
Efter en kundundersökning upptäckte vi att de flesta som bor utanför Umeå vill få sin transportlösning direkt på fakturan istället för att kontakta auktionsverket själv med att få en offert etc och vi har märkt att detta är generellt väldigt uppskattat av våra köpare.

Vi packar och skickar paket efter en auktion i turodning samt i mån av tid. Har du bråttom att få ditt paket är du välkommen att hämta ditt föremål i vår lokal eller ordna med en egen fraktlösning alternativt ringa oss så kan vi se om det går att snabba på processen.
Genom att använda dig av våra transportlösningar godkänner du våra villkor.

Uppdaterade villkor för leveranser 2023-11-07

Transporter:

Vårt billigaste och snabbaste alternativ:
Vi skickar mindre paket inom Sverige med DHL Service Point och DHL Stycke samt Schenker till ombud.

Paketet är spårbart & levereras till ert närmaste utlämningsställe eller terminal.

Sms-avisering ingår kostnadsfritt.

Dessa leveranser är ej försäkrade genom oss. Går ett föremål sönder i transporten är det du som köpare som reklamerar till DHL eller Schenker, därför är det viktigt att du läser vilka rättigheter du har med transportalternativet.
Om du upptäcker en skada måste denna skada reklameras till DHL eller Schenker senast efter 7 dagar från dess att du hämtade ut ditt paket.
Vår personal har genomgått utbildningar för att packa ditt objekt på ett korrekt sätt för att minska risken för skador.
Leveransförsäkring via IF kan köpas till för en kostnad av 80:- + 2% av föremålets totala värde, man kan endast använda DHL som transportalternativ om man vill ha försäkring. Kontakta oss för mer information.
Priset för dessa paket varierar kraftigt beroende på storlek, vikt och värde.
Paketet måste hämtas ut inom 14 dagar från dess att paketet anländer till ditt utlämningsställe, hämtas inte paketet ut kommer du bli debiterad fraktkostnad tillbaka till auktionsverket, denna avgift måste sedan betalas innan du kan beställa en ny frakt, kontaktar du oss inte inom skälig tid har vi rätt att debitera dig en lagringsavgift.
(Notera av tavlor med glas transporteras på egen risk och eventuell ersättning vid skada kan utebli om transportören nekar en reklamation och ingen extra försäkring har köpts till).
Normal leveranstid: 1-2 veckor från dess att vår ekonomiavdelning har registrerat din inbetalning, vid högt tryck som exempelvis direkt efter en auktion skickar vi paket i turordning.


För objekt tillverkade av guld och ädelstenar eller mynt:
Vi använder oss av PostNord Värdebrev eller REK, dessa brev är försäkrade till klubbat pris på auktionen.
Detta är ett väldigt säkert alternativ där endast du som mottagare kan hämta ut ditt paket med legitimation.
Det är endast du som mottagare som har möjlighet att spåra dessa leveranser.
Notera att PostNord inte har möjlighet att komma förbi auktionshuset och hämta upp dessa brev på grund av säkerheten utan vi måste själv åka och lämna in dom på PostNords företagscenter.
Vi lämnar dessa paket/ brev i mån av tid vilket kan göra att leveranstiden förskjuts ett par dagar.
Normal leveranstid: 1,5-2 veckor.

Större objekt som fåtöljer, stolar och skrymmande tavlor:
För större leveranser (Inklusive halvpall & helpall) använder vi DSV, i detta Transportalternativ ingår alltid hemkörning till din dörr. (Observera att du måste kunna ta emot dessa paket inom loppet av 4 dagar från dess att objektet har anlänt till terminalen i din stad, kan du inte finnas på plats inom denna tid kommer DSV antingen att skicka tillbaka paketet till oss och du som kund måste stå för returfrakten, denna fraktkostnad måste sedan betalas innan du kan beställa en ny frakt.
(Du kan även ringa DSV om du får förhinder och komma överens om en lösning med dom).
Detta fraktalternativ passar väldigt bra till objekt som får plats på en pall (120x80cm maxvikt 500kg)
Notera att pallfrakt är ett väldigt säkert transportalternativ.
Det går även att använda denna tjänst till stycke-möbler, exempelvis en fåtölj eller en större tavla.
Via DSV kan man i vissa fall köpa till en försäkring om leveransen är värderad över 5000 SEK exklusive fraktkostnad.
Vi agerar endast mellanhand till fraktlösningen för att göra ditt inköp smidigare, vi ansvarar inte för transportörens hantering och blir det en skada i leveransen är det du som reklamerar till fraktbolaget.
(Notera av tavlor med glas transporteras på egen risk och eventuell ersättning vid skada kan utebli om transportören nekar en reklamation).
Normal leveranstid: 1,5-3 veckor för skrymmande leveranser.

Ännu större objekt exempelvis soffa, stora skåp eller bokhyllor:
Dessa objekt är för stora för DSV vilket betyder att dessa objekt måste transporteras av en budfirma.
Du ringer eller skickar mail själv till våra lokala budfirmor och ber om en prisuppgift (Det är alltid lättare om du själv är beställare av dessa frakter, i vissa fall kan du även ha rätt till RUT-Avdraget, rådfråga budfirman).

Budfirmorna är vana att transportera objekt från Norrlands Auktionsverk och du kan med lätthet skicka en länk på vilket objekt du har ropat in så att dom lättare kan räkna på priset.
Notera att vårt ansvar för skador i frakt slutar efter att transportbolaget har hämtat upp objektet hos oss.
Kalles Bud & Transport: 090-12 19 00
www.kalles-bud.se


För internationell transport av konst och dylikt:
ArtMove: 08-450 44 60
www.artmove.se

Ditt eget alternativ:
Du kan även boka din egen leverans med transportbolaget du känner dig mest trygg med. Ditt transportbolag hämtar upp varan hos oss, packar och levererar det till dig.

Dom flesta transportbolagen erbjuder denna tjänst och den kan vara fördelaktig för dig som använt liknande tjänster tidigare.

Vårt ansvar för skador i frakt slutar efter att transportbolaget har hämtat upp objektet hos oss.
Observera att Norrlands Auktionsverk inte erbjuder packning av föremål som transporteras av ditt transportbolag.

Vad händer om jag missar utlämningsdatumet?

Kontakta oss snarast om du får förhinder för avhämtning så att vi kan notera detta.

Om du missar datumet utan att ha kontaktat oss tar vi ut en lagringsavgift baserat på föremålets storlek.
Det är alltså väldigt viktigt att du kontaktar oss så att det inte sker några komplikationer eller oberäknade utgifter för dig som kund.

Kan någon annan än jag hämta ut min vinst?

Ja, självklart.
Hör av dig till oss efter auktionens avslut så får du mer information.

Kan jag utgå från att objektet inte är skadat om det inte står i objektbeskrivningen?

Det korta svaret är: ja.

Vi försöker alltid att beskriva eventuella skador och slitage på våra objekt så noggrant som möjligt och alltid fotografera dem tydligt. Vi känner själva till besvikelsen när man har bjudit hem något som sedan visar sig vara trasigt och det önskar vi ingen.

Med det skrivet kan vi självklart göra misstag i hanteringen och inte uppmärksamma skador. Om vi inte har skrivit ut eller fotograferat en skada och objektet visar sig vara skadat så tar vi ansvar för det och reklamerar köpet direkt.

Vi vill göra allt vi kan för att du ska vara nöjd med ditt framtida köp hos oss.

Går det att få mer information om en vara jag är intresserad av?

Det går jättebra att höra av dig till oss om du vill ha mer information samt detaljerad konditionsrapport.
Du kan nå oss på epost, via vårt kontaktformulär samt telefon.
Vi kan även mäta fler mått, väga samt beräkna fraktkostnader åt dig innan köp.

Jag vill buda på auktionen, hur gör jag?

Har du ett konto? Om inte så registrerar du dig som kund hos oss vilket går på några minuter. Det är självklart kostnadsfritt.

Du registrerar dig via knappen uppe til höger, Bli Kund. Väl på registreringssidan fyller du i dina personuppgifter och bekräfta. Om du inte har fått ett bekräftelsemeddelande är du välkommen att kontakta oss för uppföljning.
Allt du behöver göra nu är att gå in på aktuell auktion och buda.
Vill du istället ringa oss & lägga ditt bud? Telefonbud är välkomna.

Hur besiktar ni föremål? Vad är åldersbaserat slitage?

Alla våra föremål är begagnande i någon mening. Vi försöker så noga som möjligt beskriva skicket på våra objekt så att du på bästa sätt kan uppskatta ett objekt och tryggt kan lägga ditt bud.

Graderingen sker främst i fyra nivåer:

Inga anmärkningar:
Högsta graderingen. Föremålet har nästintill obefintligt slitage, inga skador och ger ett mycket gott intryck.
Mindre åldersbaserat slitage:
Mycket liten åverkan. Ingen till mycket liten betydelse för intrycket.
Åldersbaserat slitage:
Normal åverkan, dock oskadat. Mindre betydelse för intrycket.
Betydligt eller andra spaltade anmärkningar:
Över normal åverkan och gränsar till skada. Skicket på föremålet är märkbart sämre och betydande för intrycket.

Bruksslitage syftar på ett för föremålet normalt slitage och skiftar från föremål till föremål. Ett matbord används självfallet på ett annat sätt än en vas eller golvlampa.

Exempel på bruksslitage matbord:

Fint skick / Inga anmärkningar:
Bordet är i princip i nyskick och mycket lite eller mycket sparsamt använt.
Smärre bruksslitage:
Bordet har mycket små spår av användning.
Bruksslitage:
Bordet har synliga spår efter användning. Exempelvis mycket små repor av bestick, mindre fläckar med mera.
Betydligt bruksslitage:
Bordet har tydliga spår efter användning. Repor och fläckar förekommer. Var noga att titta på bilderna för att inte bli besviken.

Om ni har frågor om ett föremål och dess skick är ni mer än välkomna att höra av er. Vi kan även göra en besiktning åt er via exempelvis telefon om ni har specifika frågor.

Jag har ångrat mitt köp, vad gör jag nu?

Vi jobbar ständigt med att beskriva våra objekt tydligt samt informera våra framtida köpare angående vikten av att stå fast vid sina bud samt vikten av att innan man lägger bud ställa fler frågor om ett objekt man är intresserad av.
Det är fler än bara auktionsverket som blir lidande vid en ångerrätt, även säljarna.

Det är inte tillåtet att använda ångerrätt som en anledning att inte stå fast vid sitt bud, detta kan sluta med att du som kund blir avstängd i vårt system.

Ångerätten hos Norrlands Auktionsverk AB gäller endast köp på distans, har du betalat, granskat och hämtat ut en vara från vår lokal på Formvägen 3 Umeå gäller ingen ångerrätt.
Har du lagt ett bud i vår lokal innan auktion gäller ingen ångerrätt.

Är du missnöjd med ett köp är du välkommen att kontakta oss efter du har betalat och tagit emot din vara. Vi accepterar ingen ångerrätt på ej betalda föremål.

Vi tillämpar med det sagt den lagstadgade ångerrätten på 14 dagar. Notera att ångerrätten inte gäller föremål tillverkat av äkta guld, silver samt ädelstenar då det ”avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen” (11§2).

Köparen har inte ångerrätt om köparen är näringsidkare (en person som handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten) eller om undantag från ångerrätten i nämnda lag kan tillämpas (notera att detta gäller dig som har skrivit under företagsnamnet under rutan "Företag" när du registrerade ett konto).

Om föremålet du budat hem inte har avhämtats från vår lokal inom 7 dagar från avslutad auktion eller om fakturan inte har betalats inom förfallodatumet har du förbrukat din rätt att ångra köpet.

Vill du ångra ett köp måste du göra detta via skrift, antingen via brev eller mail.

Har du fått ett föremål skickat och vill använda ångerrätt måste du själv betala fraktkostnaden tillbaka till auktionshuset, fraktalternativet måste vara spårbart samt att köparen har ansvaret för att packning sker korrekt så att inga skador uppkommer.

Efter att vi har mottagit varan & godkänt ångerrätten betalar vi ut likviden inom 14 dagar.

Vi betalar inte tillbaka den första fraktkostnaden som du beställt vid användande av ångerrätt.

Betalar eller kontaktar du inte oss efter att du har vunnit en budgivning samarbetar vi med Swesum inkasso. Vi har även rätt att ta ut en lageravgift beroende på föremålets storlek.

Jag vill reklamera mitt köp, vad gör jag nu?

Har ett föremål exempelvis gått sönder i transporten eller att föremålet inte har beskrivits på ett korrekt sätt har du möjlighet att testa göra en reklamation hos oss.
Notera att du endast kan få ersättning för transportskada om du har valt en fraktlösning som är tillägsförsäkrad. Våra billigaste leveranser med DHL Service Point eller Schenker paket till ombud är spårbara men i grundutförande inte försäkrade utan används helt på köparens egna risk om ingen försäkring tecknats av köparen, information om denna försäkring skickas med alla våra vinnarmail med fakturan samt preliminär inköpsredovisning.

Kontakta oss om du vill göra en reklamation.

Observera att vi gör olika bedömningar när det gäller reklamationer.
Som exempel kan ett föremål du köpt haft en konditionsrapport med texten "Mindre repor & åldersbaserat slitage", då bör du förvänta dig att repor finns och vill du ha extra bilder eller mer information om mängden repor, djup etc bör du höra av dig till oss innan du lägger ditt bud på objektet då alla bedömningar angående kondition görs av våra intendeter och bedömingen mellan mycket och lite kan skilja mycket från person till person.

Om du köper exempelvis en målning med ram kan det ibland stå "Inga anmärkningar". Detta kan intendenten skriva om målningen är intakt & ramen ger ett gott helhetsintryck, det betyder inte att det inte kan finnas mindre repor, hanteringsskador eller färgsläpp på ramen då vi inte värderar ramen i sig utan endast målningen.
Om en ram har påtagliga skador försöker vi som i princip ensamt auktionsverk i Sverige påtala detta men sammanfattningsvis så leder inte slitage på ramar till godkänd reklamationsrätt men du har fortfarande möjlighet till din vanliga ångerrätt.

Står det en anmärkning i konditionsrapporten rekommenderar vi alltid dig som intressent att ringa eller skicka ett mail till oss så kan vi tillsammans gå igenom konditionen för att säkra att ditt köp sker enligt förväntan.
Vi kan även skicka fler bilder till dig samt video.

Föremål som urverk, klockor, armbandsur, elektronik, lampor eller föremål med rörliga delar testas inte av vår personal och ger inte köparen rätt till en reklamation men du kan ändå ångra ditt köp inom 14 dagar från dess att du mottagit din vara.

Vi har inga urmakare som anställda och öppnar oftast inte upp boetter på armbandsur så står det i konditionsrapporten "Klockan fungerar vid enklare test" betyder det exempelvis att klockan går på sekundvisaren och kronan går att röra utan problem. Vi har inte mätt hur länge klockan går eller om den går jämt över tid eller trycktestat boetten etc. Man kan med det sagt inte reklamera ett armbandsur utanför ångerrätten.

Lampor och övriga elektriska varor testar vi aldrig så även om det skulle stå "Ej funktionstestad" betyder inte det att lampan inte fungerar.

Du är välkommen att kontakta oss för grundligare rapporter.

Om en reklamation blir godkänd betalar vi tillbaka alla utlägg inklusive fraktkostnaden om transportlösningen är beställd genom oss.
Har du anlitat ett eget ombud eller transportbolag som sköter transporten görs separata bedömningar (detta gäller framförallt skrymmande föremål som vi inte själva erbjuder en fraktlösning på).

Notera att reklamation och ångerrätt är helt skilda ärenden och bör inte jämföras.

Om du som köpare bor utanför Sverige betalar vi inte dina utgifter igen som fraktkostnad, tullkostnader samt fraktkostnad tillbaka till Sverige. Oavsett om ärendet gäller en reklamation eller ångerrätt.
Vi rekommenderar därför dig som internationell kund att kontakta oss innan du lägger bud för att få mer information om varan samt fler bilder.

Likviden skickar vi tillbaka inom 14 dagar från att vi har mottagit din vara i retur.

Jag blev väldigt nöjd över den service ni har erbjudit, vad kan jag göra för att hjälpa till?

Tack! Det känns otroligt roligt att du är nöjd med den service vi har givit. Förutom att fortsätta handla på våra auktioner i framtiden är du varmt välkommen att "Gilla" vår facebook-sida samt skriva en recension som förklarar hur vi har bemött just dig.

Du hittar vår facebooksida här.

Vi är beroende av våra köpare och genom att sprida ordet om oss är du med och bidrar till Umeås första och enda onlinebaserade auktionshus.
Förutom att vi erbjuder våra köpare chansen att kunna handla intressanta objekt från norra Sverige är vi även med och stärker Umeås och norra Sveriges kulturarv.

Kan jag ringa till er och lägga mitt bud?

Ja! Vi förstår att alla inte har möjlighet att lägga bud via internet, därför är vi smidiga och vana att ta emot telefonbud.
Processen går relativt fort, vi behöver endast dina kontaktuppgifter samt ditt tänkta maxbud.
Välkommen att ringa oss!

Vad har ni för integritetspolicy?

I enlighet med den nya EU-lag som infördes 25 maj 2018 – GDPR General Data Protection Regulation – har Norrlands Auktionsverk anpassat vår policy för hur vi hanterar våra kunders personuppgifter.

Genom att ansöka om ett konto för budgivning, eller genom att underteckna ett inlämningskontrakt godkänner kunden att vi får använda dennes personuppgifter för hantering av register, administration, fakturering, utbetalning eller andra med verksamheten förenliga uppgifter. I kunduppgifterna ingår namn, kontaktuppgifter och personnummer. Vi lagrar inga kreditkortsuppgifter. Alla uppgifter lagras tillsvidare.

En kund kan när som helst få veta vilka personuppgifter som finns lagrade hos oss genom att själv logga in på vår hemsida eller genom att kontakta Norrlands Auktionsverk. En kund kan be att få sina personuppgifter raderade genom att kontakta oss skriftligen. Dock är vi skyldiga att spara alla fakturor och redovisningar i sju år efter försäljningstillfället för att kunna fullgöra vår förpliktelser gentemot Skatteverket.

Alla kunduppgifter behandlas konfidentiellt och lämnas aldrig ut till tredje part. Vi skickar inte heller nyhetsbrev till dem som bett om att få slippa detta.

Hur fungerar maxbud?

Maxbud fungerar som så att du lägger in det maximala beloppet du kan tänka dig att betala för föremålet så sköter datorn budgivningen.
Ett exempel: Aktuellt bud är 1000kr, du lägger ett maxbud på 7000kr, datorn lägger då bud åt dig på 1100kr = du leder budgivningen! Sedan dyker det upp någon som bjuder 1200kr, då lägger datorn automatiskt ett bud från dig på 1300kr och så fortsätter det upp till 7000kr om och när nya bud kommer. Kommer inga nya bud vinner du budgivningen på det sista budet datorn lade åt dig.

Har någon lagt 100kr i bud på alla objekt?

Svar nej, 100kr på Norrlands Auktionsverk AB är alltid startbudet på auktionen.
Det finns med det sagt ingen möjlighet att lägga 100kr på ett föremål utan det lägsta budet efter är som lägst 150kr.

Om jag leder budgivningen idag, kan jag förvänta mig att jag vinner den på auktionsdagen?

Även om detta är en relativt märklig fråga till ett onlinebaserat auktionshus där auktionen sker i realtid så har den ändå dykt upp ett par gånger hos oss från personer som förlorat budgivningen och varit besviken.

På "Mina sidor" kan du klicka för funktioner så att systemet skickar ut ett mail till din mobiltelefon om du blir överbjuden, denna funktion kan dock aldrig garanteras då vi
ibland har vi märkt att vissa E-mail boxar tar längre tid och oftast så budar folk i sista minutrarna på auktionsdagen. Då kan det bli stressigt för dig om du inte är med.

Vi rekommenderar alltid folk som vill vara på med auktionen att sitta redo på datorn eller mobilen när auktionen avslutas så att du snabbt kan buda över om du blir överbjuden.
Du ser alltid det exakta klockslaget för avslut på just det objektet du är intresserad av ovanför Lägg-bud knappen.

Alternativet är att lägga ditt maxbud i förväg så att datorn automatiskt budar åt dig.
Detta är ett säkert alternativ för personer som inte har möjlighet att närvara.

Har du ingen dator? Kom in till oss så hjälper vi dig lägga bud eller ring oss på auktionskvällen, vi tar gärna in telefonbud.

Auktionssidan uppdateras inte för varje sekund?

Detta kan bero på många aspekter men oftast handlar det om dålig internetuppkoppling. Vi har därför lagt in en funktion som förlänger budtiden med 120 sekunder varje gång ett nytt bud kommer in. Detta är för att det ska bli rättvist för alla, även dom med en sämre uppkopplingshastighet.

Ett tips är att uppdatera sidan manuellt, detta kan du enkelt göra genom att trycka på valfri knapp medan du har auktionssidan uppe eller klicka på uppdateringsknappen på webläsaren.

Ni släppte auktionen igår men idag har det skett en ändring i texten på ett objekt?

Detta kan hända på grund av mänsklig faktor eller att ny färsk information har inkommit. Vi förbehåller oss alltid rätten att ändra stavfel och eventuella missledande beskrivningar fram till dagen auktionen avslutas.

Är budet sedan innan ett vinnande bud kontaktar vi högsta budgivaren om vi har gjort en för oss väsentlig ändring i textstycket, vill du inte stå för ditt bud efter det har vi möjlighet att ta bort ditt bud.

Vad händer om jag inte betalar fakturan jag har fått?

Betalar du inte fakturan i tid för ditt vinnande bud skickar vi ut en påminnelse utan någon påminnelseavgift. Betalar du inte fakturan trots påminnelsen eller kontaktar oss gör vi en sedvanlig kreditupplysning och skickar ärendet vidare till Swesum Inkasso.

Måste jag själv kontakta er för att beställa frakt?

Nej, du behöver inte kontakta oss för att beställa frakt.
Över 95% av de vinnande budgivarna bosatta utanför Umeå med omnejd vill ha sina föremål skickade. Vi har därför valt att automatiskt lägga in den mest prisvärda och passande fraktlösningen direkt på din faktura i vinnarmailet.

Vill du hämta objektet i vår lokal fast du har fått en fraktkostnad debiterad kan du med enkelhet ringa oss eller skicka ett mail så makulerar vi fakturan och skickar en ny utan fraktkostnad.

Alternativet är att du kommer förbi oss så makulerar vi fakturan direkt på plats när betalningen ska göras.

Säljer ni presentkort?

Ja, vi säljer presentkort på valfritt belopp.
Du kontaktar oss och anger dina faktureringsuppgifter samt vilket belopp det ska vara på presentkortet. Vi skickar en digital faktura till din mail, efter den är betald skickar vi ett fysiskt presentkort till din angivna adress.
Vi har även möjlighet att skicka presentkort direkt till mottagaren av gåvan med ett personligt meddelande inkluderat.
Porto är kostnadsfritt på alla våra presentkort.

Vad menas med mått bildyta? Mått på pannå & duk?

Mått bildyta:
Måttet innanför passepartout, finns det ingen passepartout är måttet av bildytan ända fram till verkets ram. Denna term används vanligtvis till inglasade tavlor eller med en icke synlig storlek på baksida.

Mått på pannå:
Det totala måttet av träskivan sett från tavlans baksida exkl ram.

Mått på duk:
Det totala måttet av duken inkl spännram sett från tavlans baksida exkl ram.

Vill du veta måttet inklusive ram är du välkommen att kontakta oss så berättar vi det.

Hur vet jag att ni har mottagit min betalning?

Du kan logga in på "Mina sidor" och sen klicka dig vidare till "Betalningar".
Om vår ekonomiavdelning har registrerat inbetalningen kommer din faktura vara i "Betald" fliken.
Efter att vår ekonomiavdelning har registrerat din betalning skickas ärendet direkt vidare till avdelningen för packning och emballage och till sist hämtas paketet av valt transportbolag.
Bankgiro-betalningar tar längre tid än Swish eller kort. Vi har ingen möjlighet att lämna ut föremål innan den aktuella betalningen är registrerad på vårt konto.

Är mitt bud bindande?

Genom att skapa ett konto accepterar du våra villkor som köpare.
Alla bud som läggs på plattformen är bindande, man kan som köpare med det sagt inte dra tillbaka sitt bud under eller efter auktionen.

Frågor om att sälja

Vart lämnar jag in föremålen?

Du hittar vår lokal på Formvägen 3 där du kan komma in & lämna dina föremål till försäljning under alla våra öppettider.
Gäller ditt ärende större delar av ett hem, större samling eller ett arvskifte får du gärna kontakta oss innan så att vi eventuellt kan boka in en kostnadsfri hemvärdering.

Varför ska jag sälja mina varor genom er?

Norrlands Auktionsverk AB är Umeås första och enda webbaserade auktionshus.
Vi är specialister på unika föremål och vår plattform når kunder runt hela världen.

Det vi erbjuder är:

  • Smidig och effektiv inlämning. Du bokar enkelt en tid med oss för inlämning vilket gör att du slipper stå i kö och förlora värdefull tid. Väl på plats är vi behjälpliga med inlastning och uppackning.
  • Kommunikation. Det är alltid lätt att komma i kontakt med oss genom en myriad av alternativ. Du är just nu bara ett klick från oss.
  • Flexibilitet. Vi gör det andra inte gör. Testa oss!
  • Snabb publicering. Våra fotografer arbetar löpande och i rasande takt. Oftast är din inlämning synlig på nätet bara efter någon dag.
  • Bilder och kataloger. Vi profilerar produkterna på ett väldigt beskrivande och tydligt sätt, detta gör att slutpriserna blir högre och eventuella missförstånd minskar.
  • Vår räckvidd. Vi skickar varor i hela Sverige och internationellt till de lägsta priserna av våra konkurrenter. Det gör att köparen lägger högre bud vilket gynnar dig som säljare.
  • Fördelaktiga villkor. Vi har bland de lägsta avgifterna i Sverige och bland den högsta kvalitén i produktion.

Är du en regelbunden inlämnare eller funderar du på att bli det? Kontakta oss för långsiktiga samarbeten.
Har du ett stort varulager? Självklart är vi mycket intresserade av att avyttra det. Kontakta oss för större inlämningar.

Vad kostar det att sälja hos er? Och vad får jag ut?

Vi tar en provision på 18% på klubbat pris samt en slagavgift på 80kr per klubbat föremål.

Till skillnad från många andra aktörer tar vi inga återropsavgifter (avgift även om en vara ej säljs).

Vi tar ingen extra avgift för fotografering, försäkring eller andra avgifter,
Vad ni får ut av våra avgifter:

Tillgång till den enorma auktionsmarknaden som finns i Sverige och i världen – sälj till rätt pris.
Tillgång till expertis som går igenom dina föremål – undvik problem senare.
*Tillgång till vår utrustning och fotografer – syns man inte så finns man inte.
*Tillgång till specialiserad marknadsföring – vi samlar allt på en plats och kan därför satsa mer på att nå ut.
*Tillgång till transportlösningar; vi packar, emballerar och skickar– sälj inte bara i närområdet utan till hela världen.
*Tillgång till vårt ekonomiska system – luta dig tillbaka och få betalt utan komplikationer.
*Tillgång till vår drivkraft – vi gillar det vi gör!

När och hur får jag betalt?

Utbetalning sker efter ca 30-40 dagar från det att auktionen har avslutats förutsatt att köparen har betalat i tid och hämtat ut sitt föremål i tid. Efter första dagen kunden tar emot sitt föremål träder en 14 dagars lagstadgad ångerrätt vid distanshandel in.

För obetalda inköp samarbetar vi med Swesum Inkasso, betalar ändå inte köparen lägger vi ut ditt föremål på nytt.


När ärendet är redo skickar vi ut likviden till ditt angivna bankkonto med märkning (Likvid) samt ditt kundnummer, i samma veva skickar systemet även automatiskt ut en försäljningsredovisning till din mail där du kan läsa exakt vad du har sålt och för vilka summor.
Notera att vi inte har någon möjlighet att skynda på denna process, om en köpare är sen med betalningen eller inte hämtar ut sitt paket inom den normala tiden förlängs tiden för utbetalning.

Våra auktioner sker löpande och du kan alltid gå in på vår hemsida för att följa din egen auktion. Du kan även logga in på "Mina sidor" för att se dina nuvarande försäljningar.
Norrlands Auktionsverk jobbar med ett ständigt miljötänk vilket innebär att vi slopar fysisk brev och pappershantering så långt det går.
Vi anser att ett ärende är avslutat när alla dina inlämnade objekt har gått 3 auktionsvändor.

Har du frågor angående utbetalning? Tveka inte att konkta oss.

Mina varor blev osålda! Vad händer nu?

Vi testar att lägga upp dina objekt upp till tre auktionstillfällen, observera att det är auktionshuset som bestämmer hur många gånger vi tar med ett återropad objekt efter den första auktionssvängen.
Om ett föremål blev osålt efter första auktionsrundan har köparna möjlighet att lägga ett bud i efterhand och ropa hem föremålet om budet minst kommer upp i säljarens bevakningspris.

Om vi anser att man behöver sänka bevakningspriset så kontaktar vi dig innan och rådfrågar.

Jag har ingen möjlighet att komma till er med mina varor?

Ring och prata med oss, berätta vad för typ av föremål du tänkt sälja så kan vi tillsammans komma överens om den bästa lösningen för dig.
Har vi inte möjlighet att hjälpa dig med transport kan vi ge dig råd hur du anlitar ett externt transportbolag.

Jag har ett större lager eller ett helt arvskifte som ska säljas?

Inga problem, vi gillar utmaningar och ser inget uppdrag som för stort eller för litet. Har du ett större lager blir det alltid smidigast att boka ett kostnadsfritt hembesök för värdering. Kontakta oss för rådgivning.

Hur går det till efter jag lämnat mina föremål?

Du får en kvittering på vad du har lämnat in varpå föremålen går vidare till fotografering och publiceras sedan så snart som möjligt. Försäljningen kan ni sedan följa på vår hemsida.

Har ni någon lägsta gräns på vad ett objekt kan vara värt?

Vi på Norrlands Auktionsverk AB jobbar främst med fine-art samt speciella unika föremål. Dessa föremål måste minst ha en värdering från oss på 1000kr för att vi ska kunna sälja de föremålet.
Gäller det en del av en större samling eller dylikt kan denna gräns justeras för kundens bästa.
Är du osäker på värde är du alltid välkommen att höra av dig till oss för rådgivning.

Jag vill vara anonym?

Alla våra inlämningar och auktioner sker i full anonymitet mot säljaren samt vice versa.
Vi värnar om sekretessen och ser ett försäljningsuppdrag som ett stort förtroende.
Hos oss kan du vara lugn!
I specifika fall kan det hända att du som säljare inte vill att ditt objekt ska synas online, Vi kan även hjälpa dig sälja utanför vår auktionsplattform på webben.

Kan ni sälja annat än exempelvis konst och glas?

Svar ja!
Vi ser fördelarna med vår auktionsplattform som håller höga slutpriser och en regelrätt budgivning på internet som når internationellt visar verkligen vad föremålet är värt på andrahandsmarknaden idag.
Att själv sälja för fast pris på egen hand är troligtvis en förlustaffär.

Vi tar exempelvis in äldre bilar, motorcyklar och mopeder samt lättare fastigheter som sommarstugor, lägenheter eller hus.

Om du är osäker på om vi kan sälja just ditt föremål är du varmt välkommen att ringa oss så berättar vi mer.

Jag har lämnat in föremål men ångrat mig i efterhand?

Har man skrivit under vårt försäljningsavtal och lämnat in sina föremål till oss kan man dessvärre inte ångra sig kostnadsfritt (notera att även muntliga avtal gäller).

När vi har tagit emot ärendet börjar vi genast arbeta med ditt föremål, vi forskar, fotograferar, skriver beskrivningar, marknadsför och hänger ut ditt objekt i vårt lokala showroom. Ibland transporterar vi även objekten från dig till vår lokal.
Denna tid vi lägger ner kan inte bli kostnadsfri.

Det finns ibland undantag, har dina föremål inte uppnått bevakningspriset på den nuvarande auktionen kan man i vissa fall dra tillbaka försäljningen, vi kommer då att debitera dig full provision och slagavgift för objektet baserat på bevakningspriset du har skrivit under eller avtalat muntligt (lägsta gränsen som objektet får säljas för).
Denna avgift baseras på både säljarprovision och köparprovision, för närvarande 18% + 22,5% + 80kr slagavgift inkl moms.

Har ett objekt fått in ett vinnande bud kan man dessvärre inte dra tillbaka försäljningen.

Kan jag lita på att värderingarna är korrekta?

Värdering inför auktion och värderingsintyg inför försäkring är två helt skilda ärenden.
Värderingarna som vi gör baseras på ett uppskattat slutpris på auktion med ett extra tänk på att objektet ska säljas inom loppet av ca 10-14 dagar.
Värdet baseras på tidigare slutpriser inom andrahandsmarknaden, finns det ingen försäljningshistorik på ditt föremål görs en uppskattning.

Vår personal har lång erfarenhet av konst och antikviteter och är numera ensam om att erbjuda värdering i Umeå, Skellefteå & Örnsköldsvik med omnejd.
Vi har även en person i personalen som är den enda i Västerbotten inom denna kategori som är förordnad värderingsman av Sveriges Handelskamrar vilket borgar för en opartisk värdering.

Vad har ni för integritetspolicy?

I enlighet med den nya EU-lag som infördes 25 maj 2018 – GDPR General Data Protection Regulation – har Norrlands Auktionsverk anpassat vår policy för hur vi hanterar våra kunders personuppgifter.

Genom att ansöka om ett kundnummer för budgivning, eller genom att underteckna ett inlämningskontrakt godkänner kunden att vi får använda dennes personuppgifter för hantering av register, administration, fakturering, utbetalning eller andra med verksamheten förenliga uppgifter. I kunduppgifterna ingår namn, kontaktuppgifter och personnummer. Vi lagrar inga kreditkortsuppgifter. Alla uppgifter lagras tillsvidare.

En kund kan när som helst få veta vilka personuppgifter som finns lagrade hos oss genom att själv logga in på vår hemsida eller genom att kontakta Norrlands Auktionsverk. En kund kan be att få sina personuppgifter raderade genom att kontakta oss skriftligen. Dock är vi skyldiga att spara alla fakturor och redovisningar i sju år efter försäljningstillfället för att kunna fullgöra vår förpliktelser gentemot Skatteverket.

Alla kunduppgifter behandlas konfidentiellt och lämnas aldrig ut till tredje part. Vi skickar inte heller nyhetsbrev till dem som bett om att få slippa detta.

Får jag lägga bud på min egen vara?

En komplicerad fråga.
I vissa delar av arvskiften där man inte är överens är det inte ovanligt att man tillsammans lämnar in allt på auktion och vill man köpa något från arvskiftet får man göra det på auktionen. Då är det självklart helt ok att lägga bud på objekten (om du har för avsikt att köpa).

Har du inte för avskikt att köpa ditt inlämnade objekt är det inte tillåtet att lägga bud för att trissa upp priser, upptäcker vi detta kan du i värsta fall bli avstängd i vårt system.

Skulle du budtrissa på dina egna föremål så att objektet kommer upp till bevakningspriset och du får ett vinnande bud när auktionen är slut kommer vi att debitera dig full provision som för närvarande är 18% säljarprovision + 22,5% köparprovision + 80kr slagavgift.

Jag vill ha en värdering men är inte intresserad av att sälja?

De kostnadsfria värderingarna som Norrlands Auktionsverk AB erbjuder gäller endast objekt som du har för avsikt att auktionera ut. Om du bokar en hemvärdering kan du ibland få frågan om dessa objekt är något du tänkt auktionera ut, märker vi att du inte har för avsikt att sälja något förbehåller vi oss rätten att avsluta värderingsuppdraget alternativt informera dig om vilka kostnader som fortsättning av uppdraget blir.

Vi har personal som är förordnad som värderingsmän av Sveriges Handelskamrar, det betyder att vi även kan hjälpa er utfärda opartiska värderingsintyg inför försäkring, värdering till försäkringsbolag vid stöld & bränder, rådgivning samt värdering inför bouppteckningar med mera. För värderingsuppdrag, utfärdande av värderingsintyg samt rådgivning som faller utanför Auktionsverkets ramar tar vi en fast avgift på 995kr / timme inkl moms eller fast pris enligt överenskommelse.
Reseersättning kan tillkomma om uppdraget sker utanför 1 mil från Umeå stadskärna.

Mina inlämnade objekt syns inte på den släppta auktionen?

Vi på Norrlands Auktionsverk katalogiserar alltid inlämnade objekt i turordning.

Finns inte ditt objekt ute i vår nuvarande katalog betyder det oftast att vi inte har hunnit med att fotografera, forska eller katalogisera, alternativt att det är stort tryck på inlämningarna.

En del kan även ta väsentligt längre tid, vi har som ett exempel åkt ända till Frankrike med objektet för att ta reda på mer information. Vi har även värderingskonsulter runt om i Sverige som ibland hjälper oss med specifika föremål, svaren från dom kan ta längre tid.

Tycker du att det har tagit för lång tid är du självklart välkommen att höra av dig till oss så kan vi berätta varför.

Har dina objekt redan varit med på auktionen?
Då kan dom eventuellt ha blivit borttagna från systemet för att dom har blivit återropade.

Vad har ni för försäljningsvillkor?

Försäljningsvillkor ”Säljare” Norrlands Auktionsverk AB

1. Uppdragets omfattning

Norrlands Auktionsverk AB åtar sig att på nedan angivna villkor såsom komissionär på auktion försälja inlämnat föremål för säljarens räkning. Norrlands Auktionsverk AB har rätt att sälja inlämnat föremål vid det auktionstillfälle som enligt Norrlands Auktionsverk AB bedömning ger bästa resultat eller av annan anledning är lämpligast.

Inlämning till auktion

Säljaren ansvarar för att han/hon har full och oinskränkt äganderätt till föremål som han/hon lämnar till Norrlands Auktionsverk AB för försäljning eller, om föremålet ägs av tredje person, att han/hon äger rätt att sälja och uppbära likvid för detta föremål. Om säljaren ej äger föremålet han/hon lämnar till försäljning, skall vederbörande i vederhäftig skrift styrka sin behörighet att sälja föremålet. Norrlands Auktionsverk AB är dock ej skyldigt att utan särskild anledning kontrollera säljarens behörighet att sälja föremålet.

Förvaring och försäkringsansvar

Norrlands Auktionsverk AB ansvarar för att inlämnade föremål förvaras på ett betryggande sätt. Inlämnat föremål är från mottagandet av Norrlands Auktionsverk AB försäkrat mot skada i samband med inbrott, brand och vattenskada samt försäkrat mot stöld i Norrlands Auktionsverk AB utställningslokal intill värde motsvarande utropspris (lägsta intervall) minus provision. Har föremålet sålts på auktion uppgår försäkringsvärdet till klubbat pris minus provision. Skador på föremål orsakade av Norrlands Auktionsverk AB täcks genom Länsförsäkringar allriskförsäkring. Norrlands Auktionsverk AB kan ej hållas ansvarigt för skador på ramar, tavelglas eller för naturliga förändringar i levande material som till exempel sprickbildning i trä, blekning av papper eller sedvanligt slitage i samband med visning.

Undersökning och katalogisering

I samband med katalogiseringsarbetet undersöks det inlämnade föremålet närmare. Norrlands Auktionsverk AB har full och oinskränkt rätt att bestämma hur föremål skall beskrivas och förbehåller sig rätten att frånträda försäljningsuppdrag av föremål, utan ersättning till säljaren, om tveksamhet uppkommer angående föremålets äkthet, skick, ursprung, äganderätt till föremålet eller andra uppgifter som Norrlands Auktionsverk AB bedömer som väsentliga.

Foto och avbildning

Alla fotografier och avbildningar av inlämnade föremål är Norrlands Auktionsverk AB egendom och får utan särskild ersättning användas, även för ändamål som ej har samband med försäljningen.

Utropspris och bevakning

Norrlands Auktionsverk AB bestämmer vilket utropspris samt bevakningspris som skall sättas på föremålet i överensstämmelse med god sed inom branschen och i samråd med säljaren. Med bevakning avses att för säljarens räkning bevaka att föremålet inte säljs under överenskommet minimipris. Bevakning sker som högst upp till utropspris. Det åligger säljaren att hålla sig underrättad om föremålets utrop och bevakningspris inför aktuell auktion. För det fall föremålet ej uppnår bevakningspris under första auktionsrundan har köparna möjlighet att lägga ett bud i efterhand om budet kommer upp i säljarens bevakningspris, om ingen säljare har lagt ett bud i efterhand & du som säljare inte hör av dig till oss eller hämtar tillbaka ditt föremål testar vi att lägga ut den på auktionen igen, upp till 3 auktionstillfällen.

Provision
Vid försäljning beräknas provision på klubbslaget med 18% inklusive moms på varje katalognummer samt 80:- i slagavgift för varje enskild auktionspost.
Norrlands Auktionsverk AB tar inga avgifter för återrop, fotografering eller förvaring.

Redovisning och utbetalning

Utbetalning sker c.a 30-40 dagar efter avslutad auktion under förutsättning att det försålda föremålet är betalt inom förfallotid samt att paketet hämtats ut inom rimlig tid om köparen använt sig av en transportlösning.
Norrlands Auktionsverk AB har ingen skyldighet att vidta rättsliga åtgärder mot köpare för att få denne att fullgöra betalning. För den händelse att köpare inte betalar har Norrlands Auktionsverk AB rätt att, efter eget val, antingen häva köpet och försälja egendomen på nytt eller att häva köpet och återställa egendomen till säljaren. Om säljaren har förfallen skuld till Norrlands Auktionsverk AB Norrlands Auktionsverk AB rätten att kvitta sådan skuld före utbetalning till säljaren.

Köpare på auktionen har lagstadgad ångerrätt i 14 dagar efter köparen har mottagit sitt objekt. Om ett ärende med ångerrätt sker så returnerar köparen objektet & Norrlands Auktionsverk AB lägger ut det på nytt.

Avhämtning av gods

Föremål som har återropats, refuserats eller av annan anledning inte försålts skall avhämtas hos Norrlands Auktionsverk AB senast 7 arbetsdagar efter erhållen försäljningsredovisning eller värderingsunderlag. Om säljaren inte hämtat föremålet har Norrlands Auktionsverk AB rätt att ta ut en förvaringsavgift beroende på föremålets storlek per påbörjad vecka eller inlämna föremålet för lagring. Skulle föremålet inte vara avhämtat inom 4 veckor har Norrlands Auktionsverk AB rätt att sälja föremål i enlighet med reglerna i lagen om näringsidkares rätt att sälja ej avhämtade föremål. Norrlands Auktionsverk AB äger rätt att innehålla osålt objekt såsom säkerhet för fordran som Norrlands Auktionsverk AB har gentemot säljaren, oberoende av hur denna fordran uppkommit. Underlåter säljaren att erlägga betalning för förfallen skuld hos Norrlands Auktionsverk AB, eller att hämta osålda föremål, äger Norrlands Auktionsverk AB rätt att omförsälja föremål för säljarens räkning. Norrlands Auktionsverk AB äger rätten att bestämma auktionsform, utropspris samt om föremålet skall åsättas ett bevakningspris eller ej.

Återkallelse av försäljningsuppdrag

Återkallelse av försäljningsuppdrag skall ske skriftligt. Säljaren äger inte i något fall rätt att utan medgivande från Norrlands Auktionsverk AB återkalla försäljningsuppdrag senare än 10 arbetsdagar före första dagen för auktionens hållande. Om säljaren återkallar försäljningsuppdrag skall han ersätta Norrlands Auktionsverk AB för kostnader för hantering och värdering av föremål m.m. med full försäljningsavgift baserat på utropspris/värdering. Om säljaren återkallar försäljningsuppdraget efter det att katalog (i vilken föremål ingår) har börjat produceras, skall han även ersätta Norrlands Auktionsverk AB med ytterligare ett belopp motsvarande full inropsavgift baserat på utropspriset.

Ansvarsbegränsning och Force majeure

Om Norrlands Auktionsverk AB gentemot köpare av föremål blir ansvarig för felaktigheter, har Norrlands Auktionsverk AB rätt att kräva motsvarande ersättning av säljaren. Norrlands Auktionsverk AB garanterar föremålets äkthet, vilket säljaren i sin tur svarar för gentemot Norrlands Auktionsverk AB. Norrlands Auktionsverk AB ansvarar inte för förlust som åsamkas säljare eller köpare på grund av krigsliknande händelser, myndighetsåtgärd, strejk, blockad eller liknande händelse som Norrlands Auktionsverk AB ej kunnat råda över eller skäligen kunnat förutse. Tvist skall avgöras av allmän domstol, där Umeå tingsrätt är första instans.

Kan ni förmedla elfenben eller föremål med inlägg av elfenben?

Nej! Vi stöttar och medverkar inte i handel med utrotningshotade djur oavsett om föremålet levereras med CITES-Intyg eller är bearbetat före den 3 mars 1947, oavsett värde. Detta gäller även flertalet andra hotade arter.

Mer om detta finns att läsa på jordbruksverkets hemsida: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hotadeartercites.4.7caa00cc126738ac4e880002389.html

Detta beslut är taget då framförallt personalen på auktionsverket strängt inte vill medverka i denna typ av handel samt att vi tror att vi tillsammans kan göra skillnad för framtiden, sjunker priserna och intresset på dessa typ av föremål dödas mindre hotade djur.

Får jag använda era bilder för egen marknadsföring?

Alla bilder tagna av oss är skyddade av upphovsrättslagen och får inte användas i personlig marknadsföring, missbruk kan i värsta fall leda till en stämning.
Med enklare ord, skulle ditt objekt inte bli sålt på vår auktion får du inte kopiera våra bilder för att själv sälja objektet, du får inte heller använda våra bilder för att sälja ett objekt som är likvärdigt.

Vill du istället använda våra bilder för att visa vad ett objekt har sålts för, eller göra allmän reklam till auktionshuset är detta godkänt om du refererar bilden till oss.

Exempel: "Foto av Norrlands Auktionsverk AB" eller "Bild tagen av Norrlands Auktionsverk AB".

Mitt sålda föremål ligger ute igen på en ny auktion?

Om ditt tidigare klubbade föremål syns på den nästkommande auktionen innebär detta att köparen inte har betalat sin faktura trots påminnelser eller att köparen har använt sig av sin lagstadgade ångerrätt genom distansköpslagen.
När detta sker skickar vi ut ett automatiskt mail som informerar dig som säljare vad som har hänt, vi har i nuläget inte tillräckligt med personal för att ringa kunder för att informera detta.
Ibland kan det hända att mail hamnar i skräpposten så vi ber er därför ha uppsikt på denna under auktionernas gång så att du inte missar viktig information.
Du kan självklart även välkommen att närsomhelst under våra öppettider ringa oss så kan vi se vad det är för status på ditt ärende.

Om det inträffar att kunden inte betalar sin faktura eller ångrar sitt köp så läggs objektet ut på nästkommande auktion med samma utropspris samt bevakningspris som tidigare avtalat.
Du som säljare äger ingen rätt att avbryta förmedlingsuppdraget om detta inträffar då vi på auktionsverket lagt ner mycket tid på fotografering, katalogisering och marknadsföring av föremålet.

Öppettider

Måndag: Stängt

Tisdag: 10:00-19:00

Onsdag: Stängt

Torsdag: 10:00-17:00

Fredag: 10:00-17:00

Lördag: 12:00-15:00

Söndag: Stängt

Norrlands Auktionsverk AB

Formvägen 3

90621 Umeå

Org-nr: 556902-4549

Tel: 090-122211

info@norrlandsauktionsverk.se

© Software Copyright 2024 Skeleton. All rights reserved.